energieavond web

Projectcoördinatie

Duurzaam leven, maar hoe dan? Dat is vaak de centrale achterliggende vraag bij de activiteiten en projecten die vanuit De Vergroening worden georganiseerd. Een aansprekende activiteit helpt je op weg. Bijvoorbeeld door samen iets te ondernemen (Repair Café concept bijvoorbeeld) of tips te krijgen van ervaringsdeskundigen tijdens een Webinar.

Bijvoorbeeld:

-Coördinatie projecten voor Milieucentrum Utrecht (mcu.nl). In de stad Utrecht zetten veel mensen, oud en jong, zich vrijwillig in voor een duurzame, leefbare stad. Samen met het team vrijwilligers werken we aan activiteiten met impact zoals een groene buurthuisavond, een Webinar Jouw Tuin Klimaatproof en organiseren we langlopende projecten als het citizen science project Meet Je Stad (Derde plaats in de Trouw duurzame 100 van onderop).

Redactie, storytelling

Een goed verhaal trekt de aandacht en overtuigt. Zeker als het een interview is met een buurtgenoot waar je jezelf in kunt herkennen. Het kan je zomaar over de streep halen als je nog aarzelt over zonnepanelen op je huis bijvoorbeeld…

Een aantrekkelijk en informatieve website en nieuwsbrief vormen de basis voor promotieacties, persberichten en social media. De Vergroening heeft daarbij ook oog voor de waarde van communicatie met beelden.

Bijvoorbeeld:

Ervaringsverhalen voor de Biltse energiecoöperatie BENG! verschenen de afgelopen jaren maandelijks als Advertorials in het plaatselijke Huis-aan-Huisblad. Het leverde de energiecoöperatie steeds meer bekendheid op bij de inwoners van de gemeente.

ervaringsverhaal foto opening laadplein web

Communicatiestrategie

Het wordt steeds gemakkelijker om allerlei boodschappen de wereld in te sturen, bijvoorbeeld via social media. Maar bereik je ook je doelen daarmee? Sterker nog: heb je nagedacht over doel en doelgroep voordat je voor een communicatiemiddel koos? Met de Vergroening heb ik jarenlang ervaring met communicatie en organisatie opgedaan in professionele en half professionele organisaties. In de communicatieplannen van De Vergroening staan doel, doelgroep, boodschap, middelen en organisatie centraal. En de uitvoerbaarheid natuurlijk.

Bijvoorbeeld:

Communicatieplan bij de oprichting van de nieuwe coöperatie Vrijstad Energie. Nog steeds een document waar je, vier jaar later, op terug kunt terugvallen. Kiezen we nog steeds voor de goede acties?

Creatieve concepten

De Vergroening helpt bij ideevorming en komt vaak met een nieuw concept op de proppen. Maar het wiel uitvinden hoeft natuurlijk niet als je kunt aansluiten bij bestaande concepten die goed functioneren. Het Repair Café is daarvan nog steeds een mooi voorbeeld. Gestart in Amsterdam als losse activiteit en binnen de kortste keren een wereldwijd bekend fenomeen. Niet alleen een mooie manier om aandacht te vragen voor circulariteit maar ook een plek voor ontmoeting in de wijk! En zo zijn er inmiddels vele (vrolijke!) duurzame initiatieven ontstaan waar je je voordeel mee kan doen als duurzame doener. Of je nu beginner of gevorderde bent.

Meer weten? Neem contact op!

kl drijvende bomen rdam web